Nimeton suunn.malli 12

Julkaistu 19.01.2021 | Päivitetty 08.02.2021

Paino ei putoa? Olen huomannut, että itselläni on ollut 3 merkittävää syytä sille, että miksi paino ei aina putoa

Joskus itseäni on kyllä harmittanut, ettei paino putoa. Vaikka vaa´an lukemien ei kannata antaa vaikuttaa liikaa omaan onnellisuuteen, niin kyllä se rehellisesti sanottuna voi vaikuttaa vaikkei haluaisikaan.

Kerron tässä artikkelissa omia kokemuksiani sille, että miksi minun kohdallani paino ei ole pudonnut joskus.

1.Kilpirauhasen vajaatoiminta + stressi

Omalla kohdallani kilpirauhasen vajaatoiminta + stressi on hankaloittanut painoni putoamista. Silloin kun itselläni todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, niin kehoni aineenvaihdunta oli mennyt totaalisen sekaisin dieettikokeilustani: ketogeenisesta ruokavaliosta.

Ruokavaliomuutos aiheutti elimistölleni shokin monelta osin. Elimistöni joka oli tottunut suuriin hiilihydraattimääriin ja vaihtoi vuosikausia kestäneen hiilihydraattipainotteisen ruokavalion runsasrasvaiseen ruokavalioon, niin elimistö meni totaalisen sekaisin.

En avaa tässä artikkelissa enempää aiheesta kilpirauhasen vajaatoiminta + painonpudotus enkä ketogeenisesta ruokavaliosta, koska olen niistä kirjoittanut kokemuspohjaiset artikkelit erikseen.

Mikäli haluat lukea tarkentavaa tietoa kokemuksistani liittyen dieettikokeiluun + siitä seuranneeseen kilpirauhasen vajaatoimintaan, niin pääset artikkeleihin klikkaamalla alla olevia kuvakkeita. Artikkelit avautuvat suoraan uusille välilehdille, joten voit jatkaa tämän artikkelin lukemista.

kilpirauhasen vajaatoiminta

Lue myös: Voiko laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta? – Omat kokemukseni + kuinka laihduin yli 10 kiloa

vegetables 2338824 1920 1

Lue myös: Omat kokemukseni ketodieetistä- ketogeeninen ruokavalio ei ole riskitön + ei sovi jokaiselle

2.Kun harrastin paljon liikuntaa, niin paino ei pudonnut mutta kehonmuodot muuttuivat

Vaikka olenkin laiskistunut viime vuosien aikana liikunnan suhteen tai olen vaihtelevasti harrastanut liikuntaa, niin olen joskus ollut aktiivinen salillakävijä. En mikään fitnesskissa mutta ahkera tekemään saliharjoituksia.

Kun harrastin salilla lihaskuntoharjoittelua vuosina 2016 – 2017, niin ensimmäisten kuukausien aikaan painoni nousi hieman.

Jos ihan oikein muistan, niin kun aloitin saliharjoittelut niin painoin 68- 70 kiloa. Muutamaa kuukautta myöhemmin olisinko painanut 73 kiloa. En juurikaan tehnyt suuria muutoksia ruokavaliooni sinä aikana kun harjoittelin salilla aktiivisesti.

Minua ei haitannut lievä painonvaihtelu siinä vaiheessa enää, kun sain lihaksiini muotoa + kuntoni kehittyi.

Eli aktiivinen elämäntapa voi näyttäytyä siten, että paino ei välttämättä laske mutta kehosta rasva palaa + lihakset kiinteytyy & tulee jonkun verran myös lihasmassaakin.

Mielestäni sillä painonlaskulla ei ole siinä vaiheessa samanlaista merkitystä jos harrastaa liikuntaa entä kuin ei harrastaisi. Esimerkiksi olen saanut ilman aktiivista liikkumista painoni putoamaan reilu 15 kiloa.

Mutta painonpudotustahti on nyt hidastunut koska olen lähellä normaalipainoa ja jos nyt pudotan painoa, niin saatan menettää niitä vähäisiäkin lihasmassoja mitä minulla on jäljellä.

Siksi olenkin kovasti yrittänyt tsempata itseäni liikkumaan, että saisin lihasmassaa + parempaa kuntoa sekä kokonaisvaltaisesti parempaa oloa.

Nimeton suunn.malli 47 1

Lue myös: Hölkkä – kaksi hyvää syytä hölkätä + 5 parasta tekosyytäni olla hölkkäämättä

3.Olen syönyt liikaa ruokaa omaan kulutukseeni nähden

Mitä kauemman aikaa olen syönyt suuria määriä ruokaa, niin sitä kauemman aikaa sitä silmät + mieli tottuu sille energiamäärälle. Vaikka olenkin joskus tiedostanut sen että syön liikaa ruokaa kulutukseeni nähden, niin siihenkin tottuu jollain tapaa, eikä sitä asiaa ajattele aina.

Kaikki syöty ruokamäärä + energiamäärä olisi hyvä katsoa esimerkiksi viikko- tai kuukausitasolla. Sitä voi yllättyä joskus siitä, että kuinka paljon tulee syötyä vaikka viikon aikana ruokaa.

Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa vaikka viikon ajan + kirjata omat syömiset ylös siihen päiväkirjaan, niin saa tarkkaa käsitystä siitä että paljonko todellisuudessa sitä ruokaa syö.

Joskus myös liian vähäinen ruoan syöminenkin voi jumittaa painoa! Itse olen viimeisten 4 kuukauden aikana syönyt joinakin viikkoina normaalia vähemmän ruokaa ja paino on pysynyt samoissa lukemissa koko ajan. Mutta kun olen syönyt taas normaalisti, niin paino on jatkanut paremmin laskemistaan.

ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirjan + kalorilaskurin löydät Fatsecretin sivuilta. Pääset fatsecretin sivuille klikkaamalla tämän tekstin vieressä olevaa kuvaa.

Olen pitänyt päiväkirjaa joskus syömisistä, mutta sekin on sitten siinä vaiheessa jäänyt pois kun on päivän energiat olleet sitä luokkaa, että aamupalaksi puuro + maitorahka, lounaaksi salaatti + kana ja loppupäivä ja -ilta litratolkulla jäätelöä tai muuta makeaa.

Pohdiskeluja: Voiko omia ajatustapojansa muuttaa painonpudotukseen liitten?

Jos on ikänsä ollut ylipainoinen ja kamppaillut ylipainon kanssa sekä antanut vaa´an lukemien määritellä omaa onnellisuutta, niin miten muuttaa ne ajatustavat? Koen, että viimeisten kuukausien aikana olen muokannut omia ajatustapojani painonpudotuksen suhteen.

Alunperinkin lähdin muuttaa elämäntapojani sillä periaatteella, että paino putoaa sitten kun se putoaa. Päätavoitteeksi otin sen, että en jaksa enää sitä kierrettä mitä koin ylipainosta. Enkä jaksanut enää sitä sokeripöhinää mitä koin aina suurien herkkumäärien syömisistä.

Lihaskivut mitä ylipaino aiheutti minulle, eivät myöskään kohentaneet mieltäni. Ei se ylipaino yksistään niitä kyllä aiheuttanut vaan liikkumattomuus myöskin. Toki niitä lihaskipuja olisi saanut pois liikkumisella. Polvissakin tuntui usein turvotusta sekä vatsassa.

Enää en halua stressata vaa´an lukemista vaan yritän elää terveellisemmin + järkevästi. Siinä vaiheessa kun saan kiinni aktiivisesta liikunnan harrastamisesta, niin vaakaa tärkeämpi työväline on mittanauha + aktiivisuusranneke. Mittanauha on toki tälläkin hetkellä parempi kertomaan tuloksia entä kuin vaaka.

2 Comments

  1. Itse juuri raskaamman kuntoilun aloittaneena stressasin vaa’an noussutta lukemaa, mutta en enää tämän postauksen lukemisen ansiosta. 😊🙏 😻

    1. Hei ❤️ Jos liikkuu niin paino voi nousta monestikin! Painon heilahteluita ei kannata säikkyä jos tietää, että syö mahdollisimman monipuolisesti & kohtuudella herkkuja! Pyrkii tekemään järkeviä ratkaisuja niin kyllä sitä pääsee aina omaan tavoitteeseensa. Pitää myös muistaa, että lihaksetkin painaa paljon! Ja jos rasvaa palaa niin lihas kasvaa, niin se ei näy painossa aina se muutos mutta kehonkoostumuksessa ja kehostansa huomaa. Tsemppiä treeneihin sinä reipas 🏃❤️😍

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.