IMG 20210206 050141 scaled

Julkaisu 13.01.2021 | Päivitetty 20.02.2021

Johdanto

Tämä artikkeli on minun kokemukseni kilpirauhasen vajaatoiminnasta, oireista joita koin + koen sairaudesta, sekä kerron myös ruokavaliosta jota noudatan. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta aiheutuneet oireeni ovat tällä hetkellä huomattavasti lievempiä kuin silloin diagnoosin saamisen aikoihin, koska kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkehoito on tehonnut, ruokavalio on kunnossa sekä lepään + nukun hyvin.

Kerron myös tässä artikkelissa sen, että miten sain itseni kuntoon sieltä stressin + uupumuksen kierteestä ja kuinka sain painoani pudotettua.

Yllättävää oli se, että rauhoittumisen, levon + terveellisen ruoan avulla painoa putosi hurjat 10 kiloa 45 vuorokaudessa. Tuon painonpudotuksen jälkeen kiloja on vielä lähtenyt noin kahden kuukauden aikana kuusi kiloa.

Jos haluat lukea lisää ajatustavoistani + toimintamalleistani joilla laihdutin ylipainoani, niin pääset alla olevan painikkeen kautta suoraan artikkeliin.

Voiko laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta?

Tuota kysymystä minäkin pyörittelin ajatuksissani silloin kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tottakai sitä mietti, että voiko sitä koskaan laihtua kyseisen sairauden murtamana. Lueskelin google- hakua apuna käyttäen tietoa siitä, että voiko laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta ja kuinka voi laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta.

Silloin kun sain diagnoosin kilpirauhasen vajaatoiminnasta (hypotyreoosi), niin lueskelin hyvin paljon tietoa siitä, että voiko laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta. Paljon puhutaan siitä, että kilpirauhaspotilailla on todellisia haasteita saada pudotettua painoa pois.

Voin samaistua painonpudotuksen haasteellisuuteen siltä osin, että todella vakavassa stressikierteessä + uupumuksessa joka on sellaista johon lepo ei auta, niin painonpudotus ei ole ensimmäinen asia joka onnistuisi tuosta noin vaan sormia napsauttamalla.

Miltä tuntui kun sairastui kilpirauhasen vajaatoimintaan?

Sairauden hyväksyin, että nyt on tullut tälläinen sairaus. Mutta niitä oireita mitä koin, niin niitä oli vaikea hyväksyä. Eihän se mitään herkkua ole tai mukavalta tuntunut, että ahdistaa & stressaa niin rankasti, että ne asiat mistä ennen nautti, niin tuntui voimia vievältä.

Esimerkiksi salilla käyntikin tuntui enemmänkin stressaavalta entä kuin mukavalta. Ihan sekin tuntui jo pelkästään hyvin stressaavalta jos sukat tuntui inhottavilta jaloissa tai kenkä ei lähtenyt jalasta pois kun riisui ulkovaatteita pois aina sisälle tultaessa.

Miten kilpirauhasen vajaatoiminta tuli sinulle ja mistä tiesit, että olet sairastunut kyseiseen sairauteen?

Kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoitiin minulla syksyllä 2019. Ennen kun kyseinen sairaus diagnosoitiin minulla, niin olin jo hetken aikaa miettinytkin, että olenkohan nyt sairastunut tähän sairauteen koska kokemani oireet olivat niin voimakkaita ja sopivat tämän sairauden oireistoon täydellisesti.

Uskon, että kilpirauhasen vajaatoiminta oli seuraus siitä, että saman vuoden keväällä toteutin ketogeenista ruokavaliota.

Toteutin ketogeenista ruokavaliota siksi koska halusin oikaista laihtumisen suhteen ja pudottaa ylimääräisiä kiloja pois nopeasti.

Miksi uskot, että kilpirauhasen vajaatoiminta tuli ketogeenisen ruokavalion seurauksena?

Kun aloitin ketogeenisen ruokavalion noudattamisen keväällä 2019, niin söin paljon soijaa tuon ketogeenisen ruokavalion noudattamisen ajan.

Se, että poistin ketogeenisella ruokavaliolla hiilihydraattien saantini lähes olemattomiin aiheutti sen, että elimistöstäni lähti nesteitä pois runsaasti + en syönyt tarpeeksi suolaa joten se horjutti sitten elektrolyyttitasapainoani.

[elektrolyytit; suola (natrium), kalium + magnesium]

[lisätietoja elektrolyyteista hyvavointi.fi]

Suolan, kaliumin & magnesiumin saanti on äärimmäisen tärkeää jokaiselle ihmiselle. Se, että ketogeenisella ruokavaliolla elimistöstäni lähti nesteitä runsaasti + en saanut tarpeeksi nesteitä + elektrolyytteja imeytymään kehooni aiheutti sen, että kehossani elektrolyyttitasapaino horjui.

Kaikkien asioiden yhteensumma: soijan syöminen, elektrolyyttitasapainon häiriintyminen + stressi. Nuo kaikki yhteenlaskettuna aiheuttivat kilpirauhasen toiminnanhäiriöni, kilpirauhasen vajaatoiminnan.

Soijaa en nauttinut ennen ketogeenista ruokavaliota kuin hyvin harvoin. Ketogeenisella ruokavaliolla en halunnut syödä rasvaisia lihoja jatkuvasti koska vatsani on todella herkkä runsaille rasvoille. Sekin, että minulle on tehty sappirakon poistoleikkaus kun olin vielä nuori, niin runsaiden rasvamäärien nauttiminen ei ole hyväksi vatsalleni.

Kilpirauhasen vajaatoiminta + oireet

Uniongelmat

Itselläni oli ensimmäisinä oireena unihäiriöt. Heräilin ilman syytä joka yö noin puolen tunnin tai tunnin välein. Joskus sain nukuttua puolitoista tuntia ilman heräilyjä. Jatkuva katkonaisuus yöunien aikana toi lisästressiä koska olin todella uupunut enkä saanut levättyä. Se vähäinenkin lepo mitä saattoi saada, ei auttanut uupumukseeni.

Aineenvaihdunnan + suolentoiminnan hidastuminen

Aineenvaihdunta hidastui + suolisto ei toiminut kunnolla. Paino jämähti paikalleen ja koko elimistö oli ”tiltannut”. Kilpirauhashormoni säätelee aineenvaihduntaa ja jos kilpirauhasen toiminnassa on häiriötä, niin paino voi nousta tai jäädä paikalleensa. Itse olin jo valmiiksi ylipainoinen kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan ( > 87- 90 kiloa ), joten painoni jäi paikalleensa.

Paino voi nousta kymmenen kiloa tai jopa enemmän lyhyessä ajassa, ja tulleita kiloja on vaikea saada pois. Aineenvaihdunta ja kalorien kulutus on hitaampaa.

kilpirauhasliitto.fi
voiko laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta
Lämmintä teetä + sitruunamelissaa = parantaa unenlaatua + rauhoittaa mieltä

Ahdistus + stressi

Aineenvaihdunnan hidastuminen, suolistontoiminnan heikkeneminen & hidastuminen sekä huonosti nukutut yöunet aiheuttivat huomattavasti ahdistusta sekä stressiä. En toivo kenenkään kokevan noita tuntemuksia mitä koin sinä kevät- syksynä kun kilpirauhasen vajaatoiminta puhkesi minulle.

Tänäkin päivänä jos keskustellaan ahdistuksesta & stressistä, niin mieleeni muistuu heti se raskas vuosi 2019 jolloin koin kyseisiä tunteita niin voimakkaina, että uskallan väittää etten ole niin voimakkaasti tuntenut kyseisiä ikäviä + lamaannuttavia tunteita koskaan. Ja ne tunteet ovat johtuneet kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Oireet voivat vaihdella riippuen henkilöstä

Oireet voivat olla eri henkilöiden välillä erilaisia. Voi lähteä hiuksia päästä, masentua, paino voi nousta hurjastikin, työkyvyttömyyskin voi tulla sekä seksuaalisen halukkuuden vähenemistä.

Lue lisää kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista kilpirauhasliiton sivuilta täältä.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja ruokavalio

Olen myös tutkinut tietoa netistä, että pitääkö kilpirauhaspotilaan noudattaa jotain tiettyä ruokavaliota.

Itse noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Kilpirauhasliiton sivuillakin on mainittu, että ”Jotkut potilaat ovat kokeneet saaneensa helpotusta vointiinsa gluteenittomasta ruokavaliosta”. Hyvinvoinnin.fi sivuilla on myös maininta, että ”Gluteeniton ruokavalio on monilla osoitettu normalisoivan kilpirauhasen tilaa joko liika- tai vajaatoiminnassa”.

Oma ruokavalioni koostuu enimmäkseen näistä pääraaka- aineista

  • salaatit, vihannekset, juurekset (huom. poislukien parsakaali)
  • hedelmät
  • marjat
  • täysjyväriisi
  • gluteeniton kaura, tattari
  • laktoosittomat maitotuotteet
  • kana
  • kala
  • kananmuna
  • oliiviöljy

Näitä raaka- aineita tulee syötyä harvemmin + kohtuudella

  • punainen liha
  • makeutusaineet
  • voi
  • kookosöljy

Näitä raaka- aineita en käytä omassa ruokavaliossani

  • alkoholi
  • valkoinen sokeri
  • vehnä
  • ruis
  • ohra
  • sokeroidut jogurtit
  • soija
  • parsakaali

Itse koen, että gluteeniton ruokavalio on edistänyt vatsantoimintaani merkittävästi. Gluteeniton ruokavalio on auttanut siihen, että ei ole turvonnut vatsa eikä vatsakipujakaan tule kovinkaan usein. Parsakaalinkin olen jättänyt pois kokonaan, koska se kevät- syksy 2019 jolloin kilpirauhasongelmat tulivat, niin söin myös paljon parsakaalia ja se pahensi välillä vatsakipujani.

Vältän myös valkoista sokeria ja se on tehnyt hyvää elimistölleni sekä mielelle. Valkoisen sokerin välttäminen on vienyt kehostani tulehduksellista oloa pois. Jos haluat, niin voit lukea lisää sokerin haitoista terve.fi sivustolta täältä.

Alkoholia en käytä ollenkaan joten en voi sanoa siihen mielipidettä, että onko se missä määrin haitallista kellekin. Mielipiteen voin kuitenkin sanoa siten, että sitä alkoholia kannattaisi nauttia kohtuudella + harvoin, koska alkoholi voi vaikuttaa palautumiseen, uneen, mielialaan sekä aiheuttaa ylipainoa jos sitä nauttii liikaa epäterveellisen ruokavalion rinnalla.

Lue lisää alkoholin kohtuukäyttämisestä + haitoista keventajat.fi sivustolta täältä.

Voiko syödä herkkuja jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Kaikkea kohtuudella. Herkutella kannattaisi mieluiten terveellisimmillä vaihtoehdoilla. Hedelmät, marjat + stevia ovat parempi vaihtoehto entä kuin valkoinen sokeri, maitosuklaa, irtokarkit ja niin edelleen.

Jos välttelee ruokavaliossaan puhdasta valkoista sokeria & jos tykkää leipoa, niin leivonnassa voi käyttää stevia- makeutusta + intiaanisokeria kohtuudella ja harvoin. Koen, että niistä ei ole ollut haittaa jos käyttää niitä kohtuudella leivonnassa.

Leivonnassa voi käyttää kaura- ja tattarijauhoja vehnäjauhojen sijasta. Ja leivonnassa kannattaa käyttää kohtuudella rasvaa.

Mutta täytyy muistaa, että terveellinenkään leivonta ei ole enää terveellistä jos ei pidä annoskokoja maltillisena!

Kaikkea kohtuudella, myös niitä terveellisiäkin vaihtoehtoja!

Itse tykkään herkutella kotitekoisilla sokerittomilla jäätelöillä, hedelmillä tai banaaniletuilla. Makeutuksena käytän pienen määrän luomu intiaanisokeria tai steviaa.

Olen ostanut itselleni jäätelökoneen koska tykkään ruoanlaitosta + leipomisesta. Jäätelökone on siitä hyvä, että sillä voi joskus tehdä vähän terveellisempää jäätelöä entä kuin mitä kaupoissa myydään.

Jos haluat lukea jäätelökoneesta lisää, niin voit klikata alla olevaa linkkiä. Olen myös jakanut täällä blogissa muutamia jäätelöreseptejä. Linkki avautuu uudelle välilehdelle, joten sinun ei tarvitse poistua tämän artikkelin lukemisesta.


Kilpirauhasen vajaatoiminta + soija

Kuten olen jo maininnut, niin soijan käyttäminen voi edesauttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeamista ja olen 99,99% varma, että omalla kohdallani soija on vaikuttanut kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeamiseen yhdessä huonosti toteutetun ketogeenisen ruokavalion noudattamisen kanssa.

Jos olisin noudattanut ketogeenista ruokavaliota tarkkaan suunnitellusti, niin olisin ehkä voinut välttyä kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeamiselta. Tiesin hyvin vähän ketogeenisen ruokavalion oikeaoppimisesta noudattamisesta + mahdollisista haitoista, joten seuraukset siitä seuraavat minua koko loppuelämäni ajan.

Onneksi kilpirauhasen vajaatoimintaan on olemassa lääkehoito + terveellisellä ruokavaliolla saa ihmeitä aikaan myöskin.

soijapapu

Onko soija vaarallista jos on kilpirauhasen vajaatoiminta?

Henkilökohtainen näkemykseni asiaan on se, että soijalla on ollut vaikutusta kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeamiseen. Olen tutkinut aiheesta ”kilpirauhasen vajaatoiminta + soija” & tullut siihen lopputulokseen, että sitä on parempi pyrkiä välttämään.

En ole tietoisesti enää soijaa syönyt sen jälkeen, kun minulle varmistui kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnoosi.

”Liika sokeri, valkoiset vehnäjauhot, keinotekoiset makeutusaineet, alkoholi, kofeiini- ja nikotiinituotteet sekä liiallinen goitrogeenisten ruoka-aineiden (kaalit, lanttu, nauris, päärynä, pinaatti, soija, ja retiisi) syönti voivat edesauttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeamista.”

– terve.fi

Löydät lisää aiheesta kilpirauhasen vajaatoiminta & soija terve.fi- sivuilta täältä.

Lisättäköön, että kilpirauhasessani ei ole ollut mitään poikkeavaa aikaisemmin elämässäni, mutta ketogeenisen ruokavalion + runsaan soijan käytön & vähäisen elektrolyyttien saannin johdosta kilpirauhasen vajaatoiminta puhkesi hyvin lyhyellä aikavälillä (3- 4 kuukauden aikana) + voimakkaiden oireiden kanssa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta + laihdutus

Olen hyvin iloinen, että olen saanut pudotettua ylipainoani pois. Ylipaino jota minulla on ollut on aiheuttanut osaltaan ahdistusta minulle, koska ei ole kiva jos on koko ajan raskas olla omassa kehossa. Koen, että ylipaino on aiheuttanut paljon lihaskipuja minulle koska en edes harrasta liikuntaa kovinkaan usein.

Onneksi olen etsinyt tietoa netistä, että voiko laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta. Kyllä voi laihtua vaikka sairastaakin kyseistä sairautta. Esimerkiksi hyvinvointivalmentaja Hanna Antti-Poika ( Sports Lady® ) sairastaa myös tätä samaa vaivaa & on onnistunut pudottamaan sairauden tuomia kiloja pois.

Silloin kun sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan & etsin tietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta + laihdutuksesta, niin Hannan blogin avulla sain itsekin toivon kipinää, että minäkin voin onnistua + kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole ylitsepääsemätön este painonpudotukselle.

Nämä asiat ovat olleet hyvin keskeisessä roolissa sille, että olen onnistunut pudottamaan ylipainoani

Levollisuus + lepo

Minun täytyi hyväksyä se, että en voi stressaantumisen kanssa tehdä muutoksia elintapoihini. Ylipaino yhdessä kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa täytyy lähteä purkamaan siten, että ei ratko niitä asioita stressistä käsin.

Minun piti osata pysähtyä, oppia hengittämään jännittämisen sijaan + saada parantumisen kautta oikeaa pohjaa elintapamuutoksille. Ja kyllä, vaikka on kilpirauhasen vajaatoiminta ja ylipainoa, niin ainakin omalla kohdallani ylipainon pudottaminen on vaatinut sen, että muokkaan ruokailutottumuksiani.

Ensin täytyy saada kilpirauhasen toiminta tasapainoon sekä oma mieli. Kilpirauhasen vajaatoiminta horjuttaa ihmismieltä jokaisella enemmän tai vähemmän.

Muutokset täytyy tehdä omaa kehoa kuunnellen. Lepo ja uni ovat todella tärkeitä sille, että voi turvallisesti sekä terveellisesti pudottaa ylipainoa pois. Huonosti nukuttujen öiden sekä stressaavan olon kanssa ei ole oikeasti hyvä edes miettiä, että juuri sillä hetkellä olisi mitenkään tärkeintä pudottaa painoa. Eikä se paino välttämättä edes putoa jos stressaa paljon + ei saa ikinä levättyä hyvin.

Ruokavalio

Gluteeniton ja sokeriton ruokavalio on ollut iselläni hyvin keskeisessä asemassa vatsan hyvinvoinnille sekä ihan kokonaisvaltaisesti ajateltuna.

Ei ole enää vatsanturvotusta, sokerin aiheuttamia haittoja sekä ”tulehduksellista” oloa. Sokeri aiheuttaa kyllä hyvin usein suuria energiapiikkejä sekä yhtä voimakkaita laskuja kuin mitä nousujakin. On todella mukavaa kun voi ruokavalion kautta paremmin.

Miten voit tällä hetkellä?

Paljon paremmin entä kuin niihin aikoihin kun kilpirauhasen vajaatoiminta puhkesi. Nukun yöni todella hyvin sekä koen, että aineenvaihduntakin on vilkastunut + paino putoaa. Olen saanut painoni putoamaan rauhoittumisella sekä ruokavaliomuutoksilla.

Ainoana miinuksena on minun vähäinen aktiivisuus liikunnan suhteen mutta se on ihan pelkästään omasta laiskuudestani johtuvaa. Aion nyt tsempata itseäni olemaan aktiivisempi liikunnan suhteen jotta saisin lihaksiston voimaan paremmin + mielen virkeämmäksi liikunnan avulla.

En ole käynyt tarkastuttamassa kilpirauhasarvojani yli puoleen vuoteen mutta koen, että arvot ovat hyvät. Sen kyllä huomaa selkeästi kun kilpirauhasen toiminta heikkenee.

Oletko sinäkin Instagramissa? Lisää minut kaveriksi!

Jos haluat pysyä ajantasalla blogin uusista artikkeleista, niin voit tilata sähköpostiisi ilmoitukset blogin uusista artikkeleista

Kirjoita sähköpostiosoite johon tilaat ilmoitukset sähköpostiisi blogin uusista artkkeleista

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.