ketogeeninen ruokavalio

Julkaistu 28.01.2021 | Päivitetty 06.02.2021

Ketogeeninen ruokavalio – omat kokemukseni, johdanto + vastuuvapaus

Tämä artikkeli on minun kokemukseni ketogeenisen ruokavalion noudattamisesta + seurauksista joita koen loppuelämäni ajan ketogeenisen ruokavalion noudattamisen johdosta. En yksistään syytä ketogeenista ruokavaliota siitä, että sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta sillä oli hyvin suuri + merkittävä rooli sairastumiselleni.

Mikäli haluat lukea tarkempaa tietoa siitä, että kuinka sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, niin pääset alla olevan painikkeen kautta suoraan artikkeliin, jossa käsitellään kyseistä aihetta yhdessä painonpudotuksen kanssa.

Toteutin ketogeenista ruokavaliota vähäisellä tietämykselläni, enkä ollut ottanut tarpeeksi selvää siitä, että kuinka dieettiä tulee noudattaa turvallisesti sekä sitä, että mitä kaikkea tulee huomioida kun noudattaa ketogeenista ruokavaliota.

Olen koonnut tähän artikkeliin luotettavilta kokemiltani lähteiltä tietoa ketogeenisesta ruokavaliosta. Kerron myös omat kokemukseni + haluan painottaa sitä, että ketogeeninen ruokavalio täytyy noudattaa hyvällä tietämyksellä.

Jos päätät aloittaa ketogeenisen ruokavalion noudattamisen, niin ahmi itsellesi ihan kaikki tieto kyseistä ruokavaliosta ennen kuin aloitat noudattamaan ketogeenista ruokavaliota!

Lisättäköön, että mikäli sinulla on perussairauksia niin sinun olisi hyvä suunnitella lääkärin tai muun vastaavan terveydenhoitoalan ammattilaisen kanssa ruokavaliomuutoksistasi.

Vastuuvapaus

Kuten aiemmin mainitsinkin, niin tämä artikkeli perustuu minun omiin henkilökohtaisiin kokemuksiini kyseiseen ruokavalioon liittyen. Olen koonnut myös tietoa ketogeenisesta ruokavaliosta eri lähteistä tähän artikkeliini.

En halua, että kukaan toimii mitenkään eri tavalla luettuaan tämän artikkelini, vaan tavoitteeni on antaa ymmärrystä ihmisille, että on hyvä tiedostaa myös dieettien mahdolliset riskit + seuraamukset.

Lisättäköön vielä sekin, että en omista terveydenhoitoalan tutkintoa tai muutakaan vastaavanlaista osaamista.

Miksi ketogeeninen ruokavalio ei ole riskitön ja miksi se ei sovi jokaiselle?

Tässä kohtaa kerron oman kokemukseni kun noudatin ketogeenista ruokavaliota kevät- syksy 2019 aikana. Päätin keväällä 2019 aloittaa ketogeenisen ruokavalion noudattamisen, siksi koska halusin laihtua nopeasti. En ottanut tarpeeksi selvää ketogeenisen ruokavalion noudattamisesta ja aloitin dieetin noudattamisen suhteellisen vähäisillä tiedoilla, puhumattakaan dieetin mahdollisista riskeistä.

Pudotin hiilihydraattien päivittäisen saannin hyvin pieneksi verrattuna aiempiin tottumuksiini hiilihydraattien saannin suhteen. En ymmärtänyt elektrolyyttien saannin tärkeyttä. Nesteitä lähti kehostani hyvin nopeasti + en pitänyt tarpeeksi hyvää huolta elektrolyyttien saannista.

[elektrolyytit; natrium (suola), kalium, kalsium, magnesium]

Elektrolyytit ovat elintärkeitä

Sopiva nesteytys ja elektrolyyttien tasapaino elimistössä voivat myös parantaa unenlaatua, jos elimistön nestetasapaino on häiriintynyt. Öiset heräilyt, krampit ja suonenvedot saattavat johtua elimistön kuivuudesta ja natriumin puutteesta. Univaje puolestaan stressaa.

[tekstin lähde: tevafinland.fi]
ketogeeninen ruokavalio

Mitä ovat elektrolyytit?

Ihmiselimistön tärkeimmät elektrolyytit ovat natrium, kalsium, fosfori, magnesium ja kalium. Jokaiselle elektrolyytille on oma normaalina pidetty pitoisuutensa veressä.

Elektrolyytit ovat mineraaleja, joita on veressä ja muissa kehon eritteissä sekä solujen sisällä. Niiden mahtava ominaisuus on se, että ne pystyvät kuljettamaan sähkövarauksia. Tämä tarkoittaa sitä, että elektrolyytti pystyy liukenemaan veteen ja johtamaan sähköä.

Elektrolyytit ovat erittäin tärkeitä elimistön toiminnalle. Elektrolyyttien epätasapaino voi olla hengenvaarallinen tila.

[tekstin lähde: askelterveyteen.com]

[tekstin lähde: askelterveyteen.com + pääset täältä suoraan askelterveyteen.com sivustolle]

Itselläni oli dieetin noudattamisen aikana oli oireina uupumus, vatsakrampit, vatsakivut, ärtynyt suolisto, ahdistus, katkonaiset yöunet, stressi, hyvin lamaantunut olo sekä motivaation puuttuminen lähes kokonaan kaikkeen.

Osa oireiluista johtui elektrolyyttivajeesta ja osa johtui alkaneesta kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Kaikki oireet ovat liitoksissa toisiinsa, ikään kuin palapeli. Vaikea erotella jokaista oiretta oireen aiheuttajaan, että mistä mikäkin johtui koska elektrolyyttivajeen + kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet voivat joiltain osin olla samankaltaisia (kuten lihaskivut, yöheräilyt, uupumus).

Se on ainakin selkeää, että kaikki oireet alkoivat dieetin aloituksesta laskettuna ensimmäisten viikkojen aikana.

Kilpirauhassairaus tuli hyvin nopeasti kuvioihin dieetin aloittamisen jälkeen

Elektrolyyttivaje + soijan lisääminen ruokavalioon + stressi uuden ruokavaliomuutosten aiheuttamista oireista = kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeaminen oli käynnistynyt.

Vaihdoin lihansyönnin soijaan koska en halunnut syödä paljon rasvaisia lihoja. Minulle on tehty nuoremmalla iällä sappirakon poistoleikkaus ja koen, että leikkauksen jälkeen vatsani on yhä herkempi rasvaisille ruoille.

Ketogeenisen ruokavalion runsaat rasvamäärät aiheuttivat vatsakipuja ja tuntui, että vatsa + suolisto ei kestä suurien rasvojen määriä.

Soija voi edesauttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan puhkeamista. Se, että nesteitä lähti kehostani, vatsa + suolisto ei toiminut, juodut nesteet eivät pysyneet kehossani hyvin sekä elektrolyyttivaje vaikuttivat merkittävästi hyvinvointiini sekä sairauteni puhkeamiseen.

[kilpirauhasen vajaatoiminta + soija; aiheesta lisää sivustolla terve.fi, pääset sivustolle täältä]

Mikä on ketogeeninen dieetti + mikä on sen tavoite?

Ketogeenisella ruokavaliolla hoidetaan sairauksia sekä pudotetaan ylipainoa tehokkaasti. Ketogeenisen ruokavalion tavoitteena voi olla juuri tuo sairauksien hoitaminen tai tehokas painonpudotus tai painonhallinta. Sairauksista joihin ketodieetti voi auttaa, niin kerron niistä lisää kun jatkat tämän artikkelin lukemista.

Ketogeenisella ruokavaliolla käytetään pääasiallisena energianlähteenä erilaisia rasvanlähteitä.

Rasvojen osuus päivittäisestä energiansaannista tulisi olla 70%. Proteiineja syödään kohtuudella, eli noin 25% päivittäisestä energiansaannista. Loput 5% päivittäisestä energiasta jää hiilihydraateille.

Ketogeenisellä ruokavaliolla ei syödä elintarvikkeita joiden hiilihydraattipitoisuus on yli 5g / 100 grammaan kohden.

Mikä on ketoosi?

ketogeeninen ruokavalio

”Ketoosi on kehon luonnollinen tila, jossa keho käyttää energianlähteenä rasvaa hiilihydraattien sijaan. Sen on tieteellisesti osoitettu laskevan verensokeria, parantavan insuliiniherkkyyttä sekä laskevan tulehdusarvoja. Ketoosi saavutetaan noudattamalla ketogeenistä ruokavaliota.”

-Anni Sirviö

Lue lisää Anni Sirviön nettisivuilta täältä (linkki avautuu uudelle välilehdelle).

Ketogeeninen dieetti – energiansaannin + makrojen laskeminen

ketogeeninen ruokavalio

[makrot; hiilihydraatit, proteiinit + rasvat]

Jokaisen ihmisen henkilökohtainen tarve ravintoaineille vaihtelee. Voit laskea ketokickstart makrolaskurilla arvioidun energiantarpeesi joka antaa myös sinulle kaloritavoitteet.


Mihin sairauksiin ketogeeninen ruokavalio voi auttaa?

Listaan alle sairaudet joihin olen saanut vahvistusta, että ketogeenisesta ruokavaliosta voi olla hyötyä niiden hoitamisessa

  • kilpirauhasen vajaatoiminta
  • diabetes
  • epilepsia

Ketogeeninen ruokavalio ja kilpirauhasen vajaatoiminta

Vaikka ketogeeninen ruokavalio on auttanut kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia henkilöitä, niin itselläni kyseinen ruokavalio edesautti sairauden puhkeamista.

Olen tietoinen, että Hannamari Rahkonen on saanut apua kilpirauhasongelmiinsa ketogeenisen ruokavalion ansiosta. Pääset Hannamarin blogiin täältä.

On hienoa, että joku voi parantaa sairauttaan ketoruokavaliota noudattamalla mutta on hyvä muistaa sekin, että kyseinen ruokavalio ei valitettavasti auta jokaisella ihmisellä.

Ketogeeninen ruokavalio ja 1- tyypin diabetes

kauneusjaterveysklubi.com – sivuston kirjoittajan Anne Maria Rosengrén-Beilinsonin poika on saanut merkittävää apua 1- tyypin diabetekseensa ketogeenisen ruokavalion ansiosta. Anne Marian pojalla on verensokeritasot huomattavasti paremmat ketogeenisen ruokavalion johdosta.

Pääset kauneusjaterveysklubin sivuille täältä.

Riskit ovat silti olemassa 1- tyypin diabeetikoilla jos noudatetaan ketogeenista ruokavaliota

”Jos elimistön insuliinintarve esimerkiksi sairastumisen vuoksi lisääntyy, voi ketoainepitoisuus veressä nousta hyvinkin nopeasti hengenvaarallisen korkealle.” – diabetes.fi

”Ketoaineiden nousua ei välttämättä huomaa, erityisesti, jos on ollut pitkään ketoosissa, ja elimistö on tottunut ketoaineisiin. Siksi ketoaineita on mittailtava tiiviisti ketogeenistä ruokavaliota noudatettaessa.” – diabetes.fi

”Ketoosissa myös vaikeiden hypoglykemioiden riski kasvaa. Normaalisti hypoglykemiassa maksan glukoosivarastot nostavat verensokeria, vaikkemme ehtisikään syömään ajoissa.” – diabetes.fi

Ajatukseni siitä, että voiko ketogeenista ruokavaliota noudattaa jos on 1- tyypin diabetes

Kaikki tieto, mitä olen lukenut saa minut ajattelemaan, että ketogeeninen ruokavalio toimii joillakin ja joillakin ei. Aivan kuten sekin, että jokainen joka sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, ei välttämättä hyödy ketogeenisesta ruokavaliosta.

Ajattelen, että joillekin diabeetikoille ketogeeninen ruokavalio voi olla pelastus. Mutta ihan kaikkien diabeetikkojen kohdalla ei välttämättä asia ole näin.

”Ketodieetissä on tyypin 1 diabeetikon kannalta muutamia haasteita ja jopa vaaran paikkoja. Ensimmäinen on pitkittyneiden ja vakavien hypoglykemioiden vaara, koska maksan glukoosivarastot ovat käytännössä koko ajan tyhjillään (varastot täyttyvät ravinnon hiilihydraateista).” – etelapohjanmaandiabetes.fi

”Tässä tilanteessa hypoglykemian aikana maksa ei pääse yhtä nopeasti lisäämään glukoosia verenkiertoon, kuin varastojen ollessa täynnä. Toinen haaste on äkillisen ketoasidoosin vaara esimerkiksi sairastumisen yhteydessä. ” – etelapohjanmaandiabetes.fi

Mielestäni henkilö jolla on 1- tyypin diabetes ja jos kyseinen henkilö haluaa aloittaa ketogeenisen ruokavalion noudattamisen, niin olisi ehdottoman tärkeää keskustella osaavan & ammattitaitoisen lääkärin kanssa ennen kuin aloittaa kyseisen ruokavalion noudattamisen.

Ruokavaliomuutokset tulee tehdä aina hyvin varmalla tietämyksellä sekä turvallisesti.

Ketogeeninen ruokavalio ja epilepsia

Yle.fi – lähteen mukaan muuramelainen Surakan perhe on saanut ketogeenisen ruokavalion johdosta merkittävää apua epilepsian hoitoon.

Perheessä on Aatu- poika joka noudattaa ketogeenista ruokavaliota. Aatu on saanut epilepsiansa kuriin ketogeenisen ruokavalion ansiosta.

Voit lukea Yle.fi sivustolla olevan artikkelin kokonaisuudessaan täältä.

Loppuajatuksia ketogeenisesta ruokavaliosta + muistutus

Muistutan vielä, että en ole terveydenhoitoalan ammattilainen ja en missään tapauksessa ota kantaa siihen, että sopiiko ketogeeninen ruokavalio jollekin. Tarkoitukseni oli jakaa kyseisestä ruokavaliosta omia kokemuksiani sekä tuoda mahdollisia hyötyjä + riskejä esille.

Mistä voi löytää lisätietoja ketogeenisesta ruokavaliosta?

Esimerkiksi seuraavien henkilöiden + sivustojen kautta voi saada lisätietoja ketogeenisesta ruokavaliosta

Kyseisillä henkilöillä on paljon tietoa ketogeenisesta ruokavaliosta. En tietenkään voi ottaa kenenkään henkilön puolesta vastuuta missään tilanteessa, että ketogeeninen ruokavalio olisi turvallinen tai riskitön ruokavalio jokaisen ihmisen kohdalla.

Jokainen ihminen toimii siten kuinka parhaakseen näkee. Jos ketogeeninen ruokavalio auttaa jotakuta ihmistä niin se on äärimmäisen hyvä asia.

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.