ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirja: Näin voin syödä siitäkin huolimatta, että paino on pudonnut yli 25 kiloa

Ruokapäiväkirja ei ole täydellinen, sillä jokaiselta päivältä ei ole kaikista ruoista kuvia. Ja gluteenitonta lakritsia on mennyt myös todella paljon, niistä ei kuvia ole. ?

Yhteenvetona mainitsen, että

  • kaikista kakuista, jotka söin helmikuun aikana (itsetehdyt kakut) on tässä ruokapäiväkirjassa kuvat, söin aina about puolet kakuista, ja puolet meni komeamman puoliskoni suuhun
  • kaikki kakut mitkä tässä ruokapäiväkirjassa ovat mainittuina, ovat 100% vegaanisia, eli ei mitään kermaa, voita, tai muitakaan eläinperäisiä ainesosia käytetty
  • kakut ovat myös lähes yli 80% luomuraaka-aineksista tehtyjä
  • lakritsia söin joka päivä lähestulkoon, muutamaa päivää lukuunottamatta (gluteenitonta lakritsia, Porvoon lakritsi 150g pussi)
  • jokaiselta päivältä ei ole kuvaa ruoista, mutta joka päivä söin aikalailla samanlain, eli riisiä & vegekastiketta Päivä numero 1 mukaan
  • lähes joka päivä söin samalla tavalla lämmintä ruokaa, eli riisiä & vegekastiketta (jos tykästyn johonkin ruokaan, niin saatan syödä sitä samaa kauankin aikaa, niin kauan kunnes keksin jonkun toisen hyvän ruoan josta innostun)

Pahoittelut siitä, että olen ottanut vaaka- sekä pystyasennossa kuvia ruoista! Ens kerralla otan vain vaakatasossa kuvia, sillä ne ovat paljon miellyttävämpiä silmälle 😉


Mainitsen vielä (jos näillä on merkitystä johonkin asiaan), että

  • minulla on diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta (ja ADHD)
  • noudatan gluteenitonta ruokavaliota terveyssyistä

Ruokapäiväkirjan tarkoitus

Ruokapäiväkirjan pitämiselle minulla ei ollut kovinkaan ”tarkoitusta”. Homma tuli ihan ”vahingossa”. Alunperin minun piti olla kuukausi ilman kahvia, Instagramia, sokeria ja lihaa. Noh, onnistuin olemaan kuukauden ilman kahvia, ja se onkin jäänyt kokonaan pois nyt ”ruokavaliostani”. Instagramista olin pois noin 27 vuorokautta. Sokerista en ollut irtautunut, sillä lakritsia meni aika hyvin koko helmikuun ajan. Lihattomalla olen aika hyvin ollut, sillä söin koko helmikuun ajan vain alle 5 kertaa kanaa, mutta voita käytin puuron seassa joitakin kertoja.

Ruokapäiväkirjassa mainittujen kakkujen ohjeen löydät täältä. Olen tehnyt jokaisen kakun samalla ohjeella, mutta hieman aina vaihtelin tyyliä tai täytteitä. Banaanileipäkakun ja mustikkapiirakan tein eri ohjeella.

Liikunnan osuus helmikuussa 2022

Kävely: 36,52 km

Juoksu (hölkkä): 24,63 km

Kehon paino helmi-maaliskuussa 2022

1.2.2022 paino 71,1 kg (aamupaino)

1.3.2022 paino 70 kg (aamupaino)

5.3.2022 paino 72,2 kg (iltapaino)

Punnitsen itseni yleensä aamuisin ennen aamiaista. Tykkään punnita itseni joka päivä, sillä se on minulle paras tapa pitää paino kurissa, kun tietää missä menee.

Pääsin jo 67 kiloon viime syksynä, mutta söin silloin tosi huonosti, koska silloin oli paljon kaikkea tehtävää elämässä. 🙂 tavoitteena olisi liikunnan avulla ja terveellisellä ruoalla päästä sinne 60-65 kilon paikkeille siten, että lihaksissa olisi poweria ja kroppa kiinteytyisi! Mutta en ota stressiä liikunnasta tai muustakaan, koska haluan, että muutokset ovat pysyviä ja nauttisin matkasta! Liikunnasta on tullut itselleni todella tärkeää, sillä olen ihan tykästynyt hölkkäämiseen, joka on todella jännä asia, koska ennen ”vihasin” hölkkää sen tuoman liikuntakivun takia (polvet kipeytyivät aina hölkätessä). Mutta nyt polvet ovat tottuneet hölkän tuomaan rasitukseen, ja nautin siitä!

Itselläni paino on heitellyt nyt kuluvan vuoden aikana tammikuusta maaliskuuhun siinä 69 – 72 kilon välillä. Välillä paino on käynyt lähes 75 kilossa jos on ollut kuukautiset, tai olen syönyt hiukan enemmän joinakin viikkoina.

Taustaa + painonpudotus tuloksia

Elämäntapamuutokset aloitettu 13.10.2020 jolloin paino oli tasan 94,5 kiloa.

IMG 20220306 002332 782
IMG 20220306 002338 457

Tämän hetkinen tilanne

IMG 20220306 002328 309

Painonpudotustaulukko

13.10.2020 94,5 kg

26.11.2020 84,5 kg

2.1.2021 80,8 kg

5.8.2021 71,3 kg

30.8.2021 69,9 kg

12.9.2021 72,2 kg

19.9.2021 69,4 kg

21.9.2021 66,8 kg

1.2.2022 71,1 kg

1.3.2022 70 kg

5.3.2022 72,2 kg (iltapaino, paino laskee viikon sisällä 70-71 kiloon, tunnen kehoni aika hyvin :D)

Katso myös: Miten laihtua 10 kiloa kuukaudessa? Lue minun terveelliset kokemukseni

Katso myös: Voiko laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta? Näillä 3 x askeleella pudotin 20kg 6kk:ssa

Tee sähköpostitilaus blogiin

Kirjoita sähköpostiosoite jolla tilaat sähköpostiisi ilmoitukset blogin uusista artikkeleista. Julkaisen välillä myös kauneudenhoitoon liittyviä postauksia, joten jos tämä ei haittaa sinua, niin tilaa ihmeessä ilmoitukset blogin uusista artikkeleista. ?

Tervetuloa seuraamaan Instagram -tiliäni!

Julkaisen välillä myös Instagramiin julkaisuja, kun tulee pohdintoja & ajatuksia liittyen hyvinvointiin.

Ruokapäiväkirja – Päivä 1

ruokapäiväkirja
20220201 135240
20220201 220840
20220201 221000
20220224 231247

Ruokapäiväkirja – Päivä 2

Tänään on toinen päiväni tätä some-, kahvi-, sokeri- ja lihapaastoa. Eilen ei ainakaan ollut minkäänlaisia ”vieroitusoireita” kahvin pois jättämisestä aamupalalla, mutta tänään on havaittavissa pääkipua. Pääkipu on huomattava ja häiritsevä. Väsymystäkin on havaittavissa. Sitähän en voi varmaksi sanoa, että onko kahvin pois jätöllä osuutta näihin oireiluihin. Oireilut voivat olla monen asian yhteensumma. 

Tänään kävin hölkkäämässä reilu 20 minuutin lenkin, ja sinä aikana pääkipu ja väsymys puskivat pintaan. 

Eilisestä sen verran (joka oli siis ensimmäinen paastopäivä), että sain ruokakaupassa käydessäni ahaa- elämyksen. Kun tiesin, että paastoan ruokapuolella lihasta, sokerista ja kahvista, niin tämä ruokavalion supistaminen itseasiassa laajensi ruokavaliotani. Halusin ostaa paljon kaikkea terveellistä, mahdollisimman luomua ja ravintorikkaita raaka-aineita. Luomutuotteita on tullut käytettyä jo hetken mutta nyt aloitettuani paastoilun, luomuilusta tuli entistäkin merkityksellisempi asia. 

Tänään aamupalalla smoothie ja chiavanukas jättivät minulle näläntunteen, joten lisäksi aamupalalle tuli puuro. Ehkäpä tämä kevyt hölkkä otti kuitenkin kropalleni niin raskaasti, että energiantarve on tänään suurempi. 

20220202 110456
20220202 164842
20220202 164933
20220224 231204

Ruokapäiväkirja – Päivä 3

Eilen teki mieli tosi paljon jotain sokerista. Olin viime vuoden (v.2021) loka- marraskuusta tämän kuluvan vuoden (v.2022) tammikuun loppuun asti syönyt lähes joka päivä makeisia ja/tai suklaata.

Tänään kolmantena paastopäivänä, hammaslääkäriaikaa odoteltaessa hammashoitolan aulassa, muistin sen, että olen laihtunut 25-27 kiloa vuodessa. Oloni on terveempi ja kevyempi. Tämä, että olen edennyt painonpudotuksessa, auttaa minua motivoitumaan herkkujen syöntiin siten, että osaisin olla niitä syömättä ja osaisin myös syödä niitä kohtuudella. Nyt on aika osata olla ilman ja paaston jälkeen opetella syömään niitä kohtuudella. Ehkäpä tämä paasto ei olekaan niin rajua tai rankkaa, kun lähtökohdat ovat mielestäni hyvällä pohjalla. Lähtökohtana tälle suuremmoiselle paastolle on se, että osaisi olla ilman sokeria (ja somea, kahvia ja eläinperäisiä tuotteita mm.liha,kananmuna,maitotuotteet jne.).

Sokerissa on muutakin huonoa puolta kuin lihominen, jos sitä sokeria syö valtavia määriä useita kertoja viikossa. Haima käy jatkuvasti ylikierroksilla kun se tuottaa insuliinia ja maksa alkaa jossain vaiheessa mahdollisesti rasvoittumaan. Ja sokeri toimii hyvin piristävänä (ainakin hetkellisesti), niin siitäkin syystä se voi koukuttaa (ja hyvän makunsa puolestakin).

Tänään ei ole ollut pää kipeänä niin paljoa mitä eilen. Johtuukohan tämä pääkipu siitä, että on paastonnut kahvista & sokerista, sillä näitä on tullut nautittua päivittäin, varsinkin aamukahvi on kuulunut joka aamuiseen päivääni.

20220203 083959
20220224 231007
20220224 231038
20220224 231118
20220203 215532
20220203 185933

Ruokapäiväkirja – Päivä 4

Eilen ostin Foodinin luomu valkosuklaamansikoita ja -cashewpähkinöitä. Hiukan tuli alkuun huijariolo, että haenko jostain oikeutuksia syödä jotain makeaa jos se olisi terveellistä. No mutta ostin sentääs suhteellisen luonnollista herkkua. ? tarkoitus tällä paastolla ei ole ”päästä irti” herkuista, vaan opetella olemaan ilmankin ja opetella syömään kohtuudella. Ei herkuttelun kuulu tuoda huonoa omaatuntoa. No, huonoa omatuntoa ei tullut, vaan olen tyytyväinen, että ostin näitä pähkinöitä, ja suhteellisen kohtuudella. 

Pohdintaa 

Kumpi on hyödyllisempää:

Täytyykö minun opetella kohtuuteen vai olemaan myös täysin ilmankin? Vai molempia?

20220224 230843
20220224 230932

Ruokapäiväkirja – Päivä 5

Eilen tuli tehtyä niin hyvää valkosipulikanaa perheelle, että tuli itsellänikin syötyä. En ollut lihattomalla kuin 3 täyttä vuorokautta, mutta ei tuo aika mennyt hukkaan sillä ruokavalio on laajentunut kasvisten suhteen. Kolmen päivän paasto lihasta sai minut katselemaan enemmän kasvisten puoleen. 

20220205 104457

Ruokapäiväkirja – Päivä 7

Tänään ostin gluteenitonta porvoon lakritsia banaaninmakuisella täytteellä, 150g koon pussissa ? ja n.75g perus lakua (tämäkin gluteenitonta porvoon lakritsia mutta ilman banaaninmakua). Tänään ollut myös leipomispäivä ku tuli tehtyä kaks vegepitsaa gluteenittomana. Ja vhh – pitsapohjalla.

Yhdessä pellillisessä on hiilareita 56g. Tehtiin samantien kaks pitsaa, ettei tuu myöhemmin paha mieli jos loppuu ennenaikaisesti pitsat ?

Sit tuli tehtyä aivan ihanaa herkutellamutakakkua sitruunaisella vivahteella ?

20220224 230748
IMG 20220306 000412 863
Vegepitsa.

Ruokapäiväkirja – Päivä 9

Someton ja kahviton on pitänyt ?

Eilen jo mietin, että on mulla hyvät paastoilut kun oon syöny makeaa nyt monena päivänä putkeen, muun muassa tänään lakupussin ja kotona valmistettua vhh-suklaa-hedelmäkakkua ?

Paino noussu 71 kilosta 74 kiloon (iltapaino, päivän aikana syöty hyvin). Täytyy yrittää nyt ottaa järkevä asenne, että ei paino lähde noususuuntaan. Liikuntaakin useammin, kun hölkkäkerrat jää yhteen kertaa per viikko. Viime vuonna tuli hölkättyä tosi paljon, lähes päivittäin tai useita kertoja viikossa. Hyvä, että tiedostan joten kuten, että ei kannata syödä liian paljoa yli kulutuksen. Ylipaino ei tunnu hyvältä kehossa. Mutta ei kyllä huono kuntokaan lihasjumeineen, toki liikkujallakin on lihaksissa jumeja, mutta enemmän ne lihasjumit ovat ainakin itselleni haitallisempaa, jos ne johtuvat liikkumattomuudesta, entä kuin liikkumisesta. Liikunta (hölkkä,uinti) ovat kyllä auttaneet lihaksia voimaan terveemmin ja paremmin.

20220224 230724

Ruokapäiväkirja – Päivä 10

20220224 230647

Ruokapäiväkirja – Päivä 12

En muista kirjoitinko viimeksi tätä ”päiväkirjaa” toissapäivänä, vaiko sitäkin edeltävänä päivänä ? Noh, on tullut ainakin pidettyä paastoa kahvista ja Instagramista 12 vuorokautta! 

Sokerista en ole täysin pitänyt taukoa, tänään meni yks 150g lakupussi ja puolikas vhh-kakku, kuva alla. Muu ruoka on jäänyt tänään vähemmälle osuudelle. No, kakun raaka-aineet oli lähinnä luomuraaka-aineita, ja koko kakku on vegaaninen ja gluteeniton, tolle kakulle tuli vähän reilu 11g hiilaria /100g, minun mielestäni se on vähähiilihydraattinen.

20220224 230556

Ruokapäiväkirja – Päivä 13

Huh huh, paino noussut 13 vuorokaudes 71 kilosta 74,7 kiloon! Ei voi joka päivä syödä isoja määriä herkkuja. Kohtuus on ollut se avainsana, jolla pudotin lähes 95 kiloisesta painosta 67 kiloon, josta paino noussu ja pysytelly 69-71 kilon paikkeilla. Suuri ilo ollut kun vihdoin ja viimein päässyt hyvään painoon. Vielä ehdin puuttua omaan painon nousuun, että se ei karkaa lapasesta. Ehtiihän painon nousuun aina puuttua, mutta mitä järkevämmin nyt yritän pohtia ja tehdä muutoksia, niin sitä varmemmin painon nousu pysähtyy, ja palaa normaaliin 69-71 kiloon. Kyl toi reilu 3 kilon painon nousun tuntee kehossa, hölkätessä ainakin.

20220215 122407

Ruokapäiväkirja – Päivä 14

20220215 122304
20220215 122157

Ruokapäiväkirja – Päivä 15

”Olet nyt iältäsi vanhin, mitä olet ikinä ennen ollut. Samalla olet nuorin, mitä tulet enää koskaan olemaan.” Tämän kuulin eilen, ja jäi mieleeni.

20220224 230505
20220224 230439

Ruokapäiväkirja – Päivä 16

Nämä kaksi kakkua ovat yksi ja sama kakku, eli kakkupohja on toi jossa ovat nuo herkutellapallot, ja sitten toi toinen kuva on sama kakku täytettynä. Vegaaninen kakku, kuten muutkin tämän ruokapäiväkirjan kakut!

20220224 230316
20220224 230336

Ruokapäiväkirja – Päivä 17

20220224 230247
20220224 230222

Ruokapäiväkirja – Päivä 18

20220218 161348

Ruokapäiväkirja – Päivä 19

Nämä kaksi kakkua ovat yksi ja sama kakku, eli kakkupohja on toi jossa ovat nuo herkutellapallot, ja sitten toi toinen kuva on sama kakku täytettynä. Vegaaninen kakku, kuten muutkin tämän ruokapäiväkirjan kakut!

IMG 20220219 201510 024
IMG 20220219 201507 825

Ruokapäiväkirja – Päivä 20

20220220 124400
20220220 185619

Ruokapäiväkirja – Päivä 21

20220224 230036

Ruokapäiväkirja – Päivä 24

Nyt en ole jaksanut kirjoittaa aktiivisesti tätä ruokapäiväkirjaa, koska kaikki energia on mennyt muun tekemisen parissa.

Tänä aamuna paino oli noin 72 kiloa. ”Naisten päivät” nostaa minun painoani usein jonkun 2-5 kiloa, mutta tämä 1 kilon verran mitä on helmikuun aikana tullut, johtuu todennäköisesti herkuista, ellei se yksi kilo sula pois sen jälkeen kun kuukautiset ovat loppuneet.

Hyviähän nuo vegaaniset, gluteenittomat leipomukset ovat mutta parempi kun ei totuttele noin hyvän makuisiin juttuihin liikaa, koska kaikki hyvä ei tee aina hyvää!

20220224 231531
”nustikoita” siis mustikoita! 😀

Ruokapäiväkirja – Päivä 25

IMG 20220305 222620 940
Gluteenitonta kaurapuuroa marjoilla.
IMG 20220305 222719 178
Salaatin kaverina oli riisiä & vegekastiketta. 🙂

Ruokapäiväkirja – Päivä 27

IMG 20220305 222901 963
Salaattia, riisiä & vegekastiketta.

Ruokapäiväkirja – Päivä 28

IMG 20220305 223036 226
Gluteenittomat kaurasydänleivät salaatilla sekä smoothie.
IMG 20220305 223031 859
Smoothiekannu.

Loppuun vielä pohdintoja

Vaikka en ole nyt lihonut oikeastaan, niin mietin tätä herkkujen syöntiä. Kokonaisuutena syön aikalailla sen verran mitä kulutan. Mutta ruokavalioni koostuu siten nykyään, että aika kasvispainotteisesti syön. Itsestäni on tuntunut todella hyvältä se, että syön kasvispainotteisesti. Helmikuun aikana olin suhteellisen hyvin lihattomalla. Liha on toki hyvää ja kukanenkin sitä saa syödä, mutta itse koen, että kasvispainotteinen ruoka on tällä hetkellä itselleni hyvästä. Lihassahan on hyvin B12-vitamiinia, jota ei kasvikunnan raaka-aineista voi saada, joten pidemmän päälle ajateltuna vegaaninen (tai lähes vegaaninen) ruokavalio tarvitsee täydennystä sellaisista kasvikunnan tuotteista joihin on lisättynä tätä B12-vitamiinia.

Mitenhän sitä onnistuisi vaihtamaan lakritisin syöntiä terveellisempään? Lakritsi on hyvää mutta siinä on niin paljon sokeria, kun sitä lakritsia syö sen pussillisen päivässä (500kcal/1pussi ja sokeria varmaan yli 100g).

Tee sähköpostitilaus blogiin

Kirjoita sähköpostiosoite jolla tilaat sähköpostiisi ilmoitukset blogin uusista artikkeleista.

100% varmuudella paras pidentävä ripsiväri – tulokset yllättävät taatusti

IMG 20220305 233057 129

Voisit pitää myös näistä

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.