IMG 20210317 202718 scaled

Julkaistu 30.03.2021 – Päivitetty 10.04.2021

Painonhallinta: Omia ajatuksia & höpinöitä matkastani miten laihduin melkein 20 kiloa

Aloitin tuossa 14.03.2021 vatsalihastreenihaasteen. Olen menossa jo haasteen puolivälissä, haaste kestää 30 vuorokautta. Tunnen kyllä, että keskivartaloni on vahvistunut. Paino oli tänään 30.03.2021 78,1 kiloa, vielä 13.10.2020 se oli 94,5 kiloa. Pääsin alle 80 kilon lukemiin vuoden vaihteessa.

Nyt sittemmin painonpudotustahti on hidastunut, se ei haittaa yhtään. Hiljaa hyvä tulee & varsinkin nyt kun olen alkanut treenaa kotona. Saa nähdä kauan tämä into pysyy. Toivon ja uskon, että motivaatio pysyisi pitkään.

Olen lähes joka päivä yrittäny jumpata ja venytellä. Aika vaihtelevia suorituksia on tullut haasteen aikana. Välillä paremmin ja välillä huonommin. Nyt viimeiset kaksi viikkoa rutistaa tämä haaste loppuun. Toteutan siis yksinäni vatsalihashaastetta, josta julkaisen juttua myöhemmin (tuli tuloksia tai sitten ei).

Saatan jatkaa tuota haastetta vielä senkin jälkeen kun se päättyy, en lupaa mitää etten valehtele.


Ihan kiva fiilis sinällään, ylipainoa saatu karistettua & kehitystä tapahtunut kotijumpissa.


Nyt minun päätavoitteeni on kohentaa kuntoa & fiksata ruokavaliota luonnollisemmaksi. Vaikka valmisgranolat (Pauluns, sokeriton) ovat hyviä, niin itsekin niitä voi valmistaa.

Pauluns on ihan parasta gluteenitonta granolaa! Itsetehty on myös hyvää. Kasvikuivuri olisi kiva, sillä saisi kuivatettua hedelmiä, kuten omenia & mansikoita.

Juttu jatkuu ylimääräisen ajatuskuplani jälkeen..


Tämä on muuten ensimmäinen kertani kun kirjoitan blogia puhelimella. Täytyypä useammin kirjoittaa puhelimella, tuntuu jotenkin kivalta siirtyä läppärin näppäimistön ääreltä työpuhelimen ääreen.

Olen itsekin sosiaalisessa mediassa kuten Instagramissa ja Facebookissa. Olen liittynyt Facebookin painonpudotusryhmiin vasta. Yllätyin siitä, että kuinka lämmin henkistä väkeä sieltä löytyy!

Tein tunnukset Instagramiin & Facebookiin aika vasta, en ole ollut sosiaalisen median kanavissa yli vuoteen. Tauko teki hyvää ja pitää yhä edelleen muistaa ettei sitä tarvitse/kannata olla liikaa sosiaalisen median kimpussa.


Juttu jatkuu..

Lue myös: THL- painonhallinta

Asiat mitä olen lähiaikoina miettinyt..

  1. Kokonaisuus ratkaisee
  2. Ei tarvitse pyrkiä täydellisyyteen
  3. Jos uskoo itseensä vaikka välillä ”epäonnistuisikin”, niin onnistuminen tulee kyllä vastaan

Olen joinakin päivinä tässä elämäntapamuutosmatkan aikana syönyt +50% enemmän mitä yleensä. Ajattelen, että jos minulla on nälkä & tarvitsen joskus hieman enemmän hyvälaatuista kotiruokaa (ei mitään rasva-hiilarisekoitusta, vaan esimerkiksi laadukasta kanaa & riisiä), niin silloin syön. Yritän osata olla ilmankin ruokaa, koska aina ei kerkeä syömään jos on hommaa. Itselläni on siten, että jos otan liian sanatarkasti ohjeita + ”sääntöjä”, niin jos en onnistu niissä niin koen, että epäonnistun ja alan stressaamaan.

Mieluummin toimin siten, että suuntaa antava ruokailurytmi on, mutta joustava ja en mene millään säännöillä.

Aloitin elämäntapamuutokset siis silloin 13.10.2020 kun painoin 94,5 kiloa. Nyt maaliskuun 2021 jälkeen on päästy 77,5 kiloon.

Itselläni motivaatio lähtee hyvin nopeasti pois monessakin asiassa, jos ei tule tuloksia kovin nopeasti. Nykyään osaan olla maltillinen ja odottaa, kyllä ne tulokset tulee jos jatkaa valitsemallansa tiellä. Ennen en saanut punnerrusta polvilteen, nyt saan jo monta. Aina pitää opetella ja harjoitella, jokainen oppii aina jotain tiettyyn pisteeseen saakka jos yrittää.

Jokainen ei voi olla yhtä hyviä samoissa asioissa, mutta jokainen voi olla hyvä jossakin. Haluan itse ainakin yrittää nyt kotona treenata, että voiko kotitreenillä saada vatsalihakset erottumaan.


Painoni on aina jojoillut 65 kilon ja 95 kilon välillä, se on aika iso heittelyväli omalle keholleni, olen 165cm pitkä + kilpirauhasen vajaatoiminta ja suvussa diabetesta. Ylipainon välttäminen on tärkeää terveydelle.


Oma painoni on aina jojoillut, ihan aina. Yleensä painoni on ollu 65 kilon ja 95 kilon välillä. Sellainen ”normaali tila”, missä painoni on yleensä ollut on ollut 75 kilon ja 85 kilon välillä. Välillä olen päässyt lähemmäs normaalipainoa & välillä sitte lihonu.

Lue myös: Voiko laihtua jos on kilpirauhasen vajaatoiminta? – Omat kokemukseni + kuinka laihduin yli 10 kiloa

painonhallinta
Vielä muutama kilo liikunnan avulla saada pois + yrittää pitää paino kurissa, ettei se heilahtelisi kovinkaan rajusti. Kuva otettu remonttialueelta, siksi lattia ja ympäristö keskeneräisen/puretun näköinen.

Vielä noin kolme kiloa ja muuan sata grammaa päälle, niin 20 kiloa lähtenyt. Olen tosi iloinen! Nyt on maaliskuu niin toivon, että kolme kiloa olisi jumpattu pois kesäkuuhun mennessä! Itselläni on se vatsalihashaaste menossa, niin voihan se olla, että nyt loppuviikkojen aikana lähtee myös jonkun verran painoa pois.

Painonpudotus & pysyvä painonhallinta ovat kyllä niin laajasti ajateltavia ja käsiteltäviä asioita. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa neuvoa sille, että miten onnistua. Itse olen kärsinyt ylipainosta lähes koko elämäni ajan aina jossakin määrin. Nyt olen taas saanut painoni putoamaan ja yritän opetella ajattelemaan ja toimimaan siten, etten enää lihoisi. Pieni painon vaihtelu käy minulle, mutta paino ei saa nousta kovin montaa kiloa (alle kolme kiloa on itselleni maksimi painonnousun määrä).

Jos olet Instagramissa niin saa tulla juttelee, -juttelen takaisin! Tykkään keskustella painonpudotuksesta, hyvinvoinnista & kauneudesta. Jos sinulla on ajatuksia, kokemuksia, kysyttävää tai mitä tahansa jonka koet siten, että haluat sanoa, -niin sano vain.

Ihanaa kevättä ❤️

2 Comments

  1. Hei!

    Oletko laskenut kaloreita laihdutuksen aikana? Jos olet, paljonko kaloreita olet syönyt päivässä?

    1. Moikka ja tervetuloa! Lämmin kiitos kommentista. Jos haluat, että kerron tarkemmin ruokajutuista, niin voin kertoo. 🙂

      Olen joskus laskenut Fat Secret sovelluksella kalorit. Nykyään en laske. En tiedä edes paljonko syön päivässä kaloreita, mutta arvioni on että 1000 kcal – 1800 kcal (riippuu päivästä). Ennen söin reippaasti yli 2000 kcal /pv usein. Ihan hyvin on saattanut yltää jopa 3000 kcal / vrk.
      Suurinosa ylimääräisistä kaloreista itselläni tuli makeisista. Ihan hyvin on ennen mennyt suun kautta vatsaan 200g suklaalevy + muut makeat. Söin ennen päivittäin makeaa varmasti vähintään 500kcal/ päivä tai yli 1000 kcal (koska pelkästään 200g suklaalevys on muistaakseni 1000kcal). Kun jätin lähes päivittäiset makeat pois, niin paino lähti laskuun nopeasti. 🙂

      Tykkäätkö sinä makeasta (suklaa, karkit, jäätelö)?

Mitä mieltä olet, kommentoi niin jutellaan lisää

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.